torsdag 4 februari 2010

I helgen...

var jag i jämtland och provade min nya "utrustning". perfekt väder för det då det var -24 grader hela helgen. Och JA jag körde då ltie skoter i kylan ;P Dessutom hade jag och Alex lite snökrig. ^^ Kläderna funkade perfekt. Jag frös ingenstans förutom om kinderna. Jag fick också min drömtårta. Blåbärs och smultrontårta. Hur god var inte den liksom ^^ Glutenfri var den också PERFEKT! Jag fick två st tavlor i pressent. här nedan lägger jag ut bild på dem. Kan ni se vad de föreställer????? Skriv svar som kommentar och jag kommer berätta om ni har rätt eller ej.












Idag så bakas det twix-kakor.

Recept:

Twix-kaka
Ingredienser

Botten

6 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
225 gram smör

Kolasås

175 gram smör
2 dl socker
3 dl grädde
1 1/2 msk sirap

Garnering

200 g mjölkchoklad

Så här gör man

1. Blanda ihop ingredienserna till bottnen och platta ut på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i ugn, 175 grader i 20 minuter.
2. Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull och låt koka på låg värme i cirka 1 timma (gör kulprovet).
3. Bred kolasåsen över den färdiga kakbottnen. Låt den kallna och stelna.

4. Smält chokladen och bred sedan ut den över kakan.

5. Låt chokladen stelna och skär sedan kakan i lagom stora

bitar.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Ska absolut testa denna frestelse till Lewisia's 1 årskalas nästa fredag!! ^^

Mahihaa sa...

Oh HELL YES!!! copy paste på det här receptet! OMG XD Du äger!