onsdag 8 juli 2009

Jag visste att jag var yr men att det fanns en diagnos visste jag inte ;P

... Nej då! Skämt åsido. Nu ska jag berätta vad jag varit med om det senaste dygnet. Igår, Tisdag, när jag vaknade så vred jag på mig och blev väldigt yr. Kändes som jag hade snurrat jättelänge och började må illa. Jag var därför påväg in till toaletten och vinglade dit. Började genast må bättre. men var fortfarande yr när jag vände mig eller böjde mig ned eller tittade upp. Blev lite orolig då jag har högt blodtryck, tänkte att det hade med det att göra. Tänkte att om jag mår likadant im så åker jag in till vc eller primärvårdsjouren. Vilket jag då gjorde då jag fick en episod när jag mådde riktigt illa och blev ordentligt yr. Blev lite nerväs och rädd så jag åkte in till primärvårdsjouren och träffade en otroligt trevlig läkare som berättade att jag hade "godartad lägesyrsel" sk "kristallsjukan". Det finns båggångar i balansorganet d.v.s örat som har sk kristaller. Om dessa kristaller "ramlar" och är lös i dessa båggångar så orsakar det yrsel. Detta är vad som hänt mig. Inget farligt men väldigt otäckt! Detta ska gå över av sig själv. Så nu är det bara att vänta.

Inga kommentarer: