måndag 23 februari 2009

Mina tankar om årets Oscarsgala

Jag är som alla i min närhet vet, väldigt intresserad av film. Inatt satt jag därför uppe och följde Oscarsgalan. Jag fick se många vackra, tallangfulla, artistiska människor som hade gjort mycket bra. Jag tyckte summa summarum att det var väldigt bra...

Föga förvånande var ju att Heath Ledger vann för bästa manliga biroll. Tyckte dock att våran Svenska komentator Orvar Säfström, ni vet filmkritikern, var lite fånig när han sa att Heath Ledger inte ens skulle vara nominerad om det inte vore för att han var död. *MORR*
Heath fullkommligen tar över hela den filmen, han är stjärnan i en helt lysande otroligt bra film. självklart skulle han bli nominerad. Frågan är om han skulle vunnit om det inte var för att han var död. Men det vill jag tro att han skulle göra ändå. SÅ var det med den saken.

Ja jag höll mig uppe HELA natten för att se på Oscarsgalan. Det var den bästa Oscarsgalan på mycket länge. Hugh Jackman var väll inte lika rolig som sina föregångare till programledare. Men oj så bra han var. Han sjöng, dansade och hela programmet var väldigt välkorreograferat. Ist för de tråkiga vinjetterna där de presenterade de nominerade så sa pressentatörerna vilka som var de nominerade. När pris för bästa biroll och huvudroll pressenterades. Så pressenterades de av varsin "oscarsföregångare", någon som tidigare vunnit för bästa bi och huvudroll. det blev väldigt personligt och väldigt intimt och mysigt. Inte alls lika stelt och igentligen tråkgit som det varit tidigare år. Ja mycket var laggt på det visuella i hela programmet. Mycket bra tycker jag 5/5 när det gäller hela upplägget av programmet.



Den största besvikelsen (för mig) var att Mickey Rourke alltså INTE vann för bästa manliga huvudroll, för sin insats i The wrestler. Det var ist Jean Penn för sin roll Harvey Milk i filmen Milk. Jag har iof inte sett Milk och tror säkert att den är jättebra och att Jean Penn gjorde en strålande insats. MEN Mickey Rourke i The wrestler var helt och hållet lysande. Man kände verkligen med honom som hans rollRandy 'The Ram' Robinson. Man mådde verkligen dåligt med honom. Nääää där tycker jag att Mickey Rourke skulle ha vunnit. Den andra besvikelsen var att Johnny Depp inte syntes till någonstans. Men dock fanns ett annat härligt ögongodis där ;P Nämligen Natalie Portman i en helt underbar rosa klänning.OJOJOJ... mkt vacker kvinna ^^
Bilden på henne Nedanför är från förra årets oscarsgala.






Ja denna film Slumdog millionaire vann ju i hur många kategorier som hellst. Närmare bestämt i Åtta kategorier. Där ibland för bästa film 2009. Har inte sett denna film. Ser dock fram emot att se den. Den vann för kategorierna utöver bästa film...


Best Achievement in Directing
Winner: Danny Boyle for Slumdog Millionaire (2008)
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
Winner: Slumdog Millionaire (2008) - A.R. Rahman, Sampooran Singh Gulzar("Jai Ho")
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score
Winner: Slumdog Millionaire (2008) - A.R. Rahman
Best Achievement in Editing
Winner: Slumdog Millionaire (2008) - Chris Dickens
Best Achievement in Sound
Winner: Slumdog Millionaire (2008) - Ian Tapp, Richard Pryke, Resul Pookutty
Best Achievement in Cinematography
Winner: Slumdog Millionaire (2008) - Anthony Dod Mantle
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Winner: slumdog Millionaire (2008) - Simon Beaufoy

1 kommentar:

Anonym sa...

ARGH att jag missade Orscars XP oh well, jag ska se sammandraget iaf >:/ LOL