onsdag 1 december 2010

5. Urkultminnen

ja det är många minnen det men jag ska ta upp några favoriter. ^^

För er som inte vet vad Urkult är så ska jag försöka berätta det lite kort. Det är alltså en festival som hålls första helgen i Augusti. En liten intim väldigt vänlig festival, där de spelar folk/världsmusik. Det är en underbar festival med en jättehärlig stämmning. Alla är vänliga och hjälpsamma.

Jag har varit på Urkult rätt så många gånger. Den första gången jag var där så var jag 13. Mamma åkte mellan Nordingrå och Näsåker två dagar. Med mig och en kompis som heter Eliin. Vi hade jätteroligt. Om jag mins rätt så var det det året jag lyssnade på Urga där. Andra året så var jag där med min dåvarande pojkvän Patrik. Vi tältade bakom en stuga. HAHA... vi kunde inte spänna upp tältet ordentligt. Men hursom så vaknade jag mitt i natten och behövde gå på toaletten. På vägen dit så hörde jag någon ropa "Mariiiiia!!!" Men jag tänkte inte mer på det, massor av folk heter Maria och folk ropar på varandra hela tiden. När jag kom tillbaka så fortsatte jag höra rösten och började fundera på om det inte lät som min bror Håkan. SÅ när jag kom in i tältet så väckte jag Putte och frågade om det inte lät som min bror. Jo kanske tyckte han. Så jag bestämde mig för att jag skulle ropa tillbaka nästa gång han ropade. "Mariiiiia!!!" Hörde jag "Hååååkan!!" Ropar jag tillbaka. "JA jag hittade dig!" Ropade Håkan och jag hörde hur han försökte komma fram i skogen bredvid. "Var är du?" Ropade han sen. Så jag tar våran ficklampa och lyser utanför tältet. Han kommer full och glad och frågar om han och hans dåvarande tjej kan få sova hos oss i vårat tremannatält. "Visst" säger jag och de kommer dit efter ett tag och alla somnar. Vi vaknar av att ALLT är blött och det beror på att vi har bott nedanför en liten stuga och allt vatten har runnit ner på vårat illa uppställt tält. Håkan är blöt, bakis och sur. Jag är blöt och sur. Jag ringer mamma och halvt gråter och vill han hon som bor en bit bort från området att komma dit med torra kläder och hämta mig och Putte. Det slutat med att vi tar ned tältet och allt och sover i mammas bil den natten. Såhär efteråt så tycker jag att det är rätt komiskt. ^^ Även om det inte var det då.
Ett annat minne jag har är året efteråt då jag hamnade i Grön Ungdoms tält hela helgen. Vilket var rätt spännande. Att träffa alla människor som kom dit och umgås med de som jobbade där.
Nästa minne är från andra året jag och Maria var på Urkult tillsammans. Mins inte riktigt hur vi hade ordnat det med tält eller så men det slutade med att vi kunde sova hos en bekants farmor som bodde/bor i Näsåker. Jodå! Men första kvällen blev jag och Maria rätt så fulla då vi hade var sin 1l martini bianco och lite sprite. Det slutade med att vi lyckades vingla in på området köpte var sin kycklingspett och satte oss i en slänt. Maria mådde dåligt jag var så full att jag höll på att däcka där i slänten. Maria skrek på mig att jag inte skulle lägga mig ned. Jagblev lite sur. Och kvällen slutade med att vi spydde ikapp och sen vinglade iväg för att leta efter våra kompisar som vi sov hos. Jag vaknade morgonen efteråt och hittade ingen Maria sovandes bredvid mig. Så jag letade och letade och hittade henne sovandes på badrumsmattan... Maria hatade mig för att jag mådde bra. ^^
En annan urkult så sov vi i Marias föräldrars husvagn på en gård hos en bekant i närheten av området. Vi hade en gäng kompisar med oss. Så vi var 6 pers i husvagnen. tre i ena sängen, två i andra och stackars Fritte låg på golvet. När vi alla vaknade mer eller mindre bakis. Så fes Fritte så illa att ALLA rusade ut ut husvagnen och hamnade i en stor skrattande hög utanför. till och med Fritte kom skrattade ut sist.
Det var mina urkultminnen det. ^^




1 kommentar:

Tintin Silver sa...

Sa mycket roligt som vi har varit med om pa Urkult! Jag saknar det verkligen! Love you babe!
Ett av mina favvominnen ar ju nar vi skulle kissa bakom granen och bada skrattade sa mycket att vi holl pa att trilla XD