fredag 13 maj 2011

Det går bättre

Nu tänker jag berätta om hur mina ridlektioner har gått... JAJA... Vet att det flesta inte är intresserad av detta men ville skriva om det då jag tycker det är så roligt. Tycker faktiskt att det är roligare än vad jag tänkte mig. Det var ju så länge sedan jag red, ca 13 år sedan eller nått. Minns den sommaren väl. Jag var på ridläger och den var på 7 dagar. På andra dagen så går hästen omkull i galopp och jag flyger av. När jag sedan kliver upp på hästen, för att se om hon är halt, så upptäcker jag att jag har ont i tummen. Det visar sig senare att jag faktiskt brutit tummen. Åker in på sjukhuset får tummen gipsad och läkaren var så snäll att han gipsar tummen på så sätt att jag kan hålla i tyglarna. Jag åker tillbaka och fortsätter min vecka på lägret utan problem men på en annan häst då hästen som jag gick omkull på blev halt. Jag blev efter detta kallad "Callmanta Vurp". Hästen hette nämligen Callmanta.

Nu när jag börjat rida igen så känns det ju såklart ovant. Det är mycket man måste lära sig igen. Men nu efter fyra ridlektioner så känns det så mycket lättare att rida.
Jag har alltså inte ridit på ca 13 år. Om man bortser från enstaka ridturer med islandshäst osv.
Första gången så fick jag ta det lugnt på lektionen då vi red inne. Andra lektionen var vi ute på gräsplanen. Då hade vi hoppträning där jag höll på att ramla av =/ För stigbygeln (den man har fötterna i) flög av mitt i ett hopp nämligen. Så jag flög fram och åt sidan, åkte nästan av, men det gjorde jag inte av som tur var. =/ På lektionen förra veckan var vi också ute. Då vi hade dressyrträning och det var lite kämpigt, dessutom svällde min fot upp då den inte hade återhämtat sig riktigt från inflammationen så jag hade ont.

Idag gick det rätt bra trots en lite tjurig häst som hellre ville käka gräs >_< Men det var jättehärlig lektion då man fick utforma lektionen lite själv och träna på det man behövde. Jag ville träna på min sitts på sadeln och träna lite tempoväxlingar. Så det blev mycket skritt till trav, trav till galopp och galopp till trav och trav till skritt och sen hallt för att sedan göra om allt igen. Jättehärlig lektion. Lagom varmt var det och ute finns det en sådan härlig gräsplan att rida på. Plus att jag fått rida på samma häst nu de senaste tre lektionerna, så vi har börjat lära känna varandra vilket är trevligt. Vi har blivit liiiiite vänner iaf. Men han märker av att jag är en ovan ryttare.
Aja... Håll tummarna för att lektionen nästa vecka går bra. Det blir hoppträning då.

Såhär ska det se ut ;P

Inga kommentarer: