tisdag 31 maj 2011

Victorias liv

Igår gick det en dokumentär på fyran. Den hette "Victorias liv" och handlade om en flicka som föddes med ett hjärtfel. Läkarna trodde inte att hon skulle överleva. Men efter många om och men så överlevde hon och när hon var nio så fick hon en hjärttransplantation. Tiden innan så satt Victoria i rullstol och hade svårt att syresätta sig, och hon kämpade för sitt liv. Men hon blev bättre och transplantationen gick bra, hon är idag 13 år. Hon fick också veta att hjärtproblemet berodde på en kromosomavvikelse.
Denna dokumentär var väldigt gripande och jag satt med tårar i ögonen då jag såg den. Jag kände på något sätt igen mig i lilla Viktoria. Hur hon var som person och hur hon uttryckte sig osv. Hon var precis som jag var när jag var liten. Dock har/hade jag ju inget hjärtfel. Victoria var även kortväxt och behövde tillväxthormon. Vilket också berodde på denna kormosomavvikelse.
Tyvärr fick man inte veta vilken kromosomavvikelse. Men det kan mycket möjligt vara Turners syndrom (TS). Och har jag förstått rätt så är just det hjärtproblemet som Victoria hade det vanligaste hjärtproblemet hos tjejer med TS.
Denna dokumentär var som sagt väldigt gripande. och jag tycker ni ska gå in på tv4play och se den HÄR, den är tillgänglig att se gratis i 6 dagar till.

Detta är en bild på victoria.

Foto/Daniel Ohlsson, tv4


Måste ju säga att jag är grymt imponerad av denna tjejs styrka. Att hon har en sådan livsglädje och är så framåt trots allt hon har varit med om. Riktigt tuff och modig.

Jag är otroligt glad att jag inte har några större problem. Vissa med TS har ju problem med hjärta och njurar. De har diabetes och har det svårt. Men jag har kommit undan lindrigt. Det enda problem jag har är att jag har högt blodtryck, har celiaki (glutenallergi) och har lymfödem i foten. Och det är ju lätt att hantera.

1 kommentar:

Matilda sa...

trillade in här av en slump på din blogg när jag googlade på viktorias liv och turners. Vi har precis fått en tid till min 1-åriga dotter som ska testats för turners och kom att tänka på victoria och om det kanske var just den kromosomavvikelse hon hade. Känner så väl igen min dotter i den lilla tjejen :) Här har vi dock ändå sluppit det mesta av vad man kan få, dock har dottern celiaki. Fast nu väntar vi på provsvaren först och sen får vi se