söndag 13 mars 2011

"The kings speech"

Som jag skrev i inlägget innan så skulle jag, Alex och hans mamma och hennes man på bio och se "The kings speech". Jag lovade att berätta vad jag tyckte, so here it goes!!




Helt fantastisk film. Colin Firth förtjänade verkligen sin oscar. Geoffrey Rush gjorde en fultständigt brilljant skådespelarinsatts och borde enligt mig ha vunnit oscar för bästa manliga biroll. Helena Bonham Carter var utsökt som alltid. Filmen gjorde ett utmärkt jobb i att förmedla kännslor med små medel. Den hade en del komiska inslag som på ett utmärkt sätt vägde upp den i mellanåt melankoliska stämmningen. Den var tung samtidigt som den var lättsmält i det att man lätt engagerade sig i och förstod sig på de olika karaktärerna. Dessutom var ljudet/musiken passande och bra. Fotot var vackert. Och kostymerna och miljöerna fantasktiska.
Jag ger den en 5a av 5 möjliga.

Så... där har ni min lilla recension ;P Det är många superlativ men det är verkligen så jag känner inför denna film. Ni som sett den, vad tyckte ni?

2 kommentarer:

Fritte sa...

"The King's Speech" gav mig en rejäl fläskläpp vid Oscarsgalan i år.
Jag var helt övertygad om att "The Social Network" skulle vinna i kategorin Bästa film.
Ack, så fel man kunde ha.

Colin Firth förtjänar sin Oscar, utan tvekan. Geoffrey Rush var även han grymt bra i denna film, men Christian Bale i "The Fighter", som fick en Oscar för Bästa manliga biroll, gjorde en bättre och mer minnesvärd insats än herr Rush, trots att den filmen i sig inte är sådär överdjävligt bra.

"The King's Speech" får betyg 4/5.
"The Fighter" får 3/5.

Tintin Silver sa...

Det låter ju som nåt man verkligen ska se då :)För övrigt tycker jag du är toppen på att förmedla dina åsikter om filmen utan avslöja ett dugg vad filmen handlar om ^^ Det ger JAG en 5/5 XD
Puss och kram!