måndag 4 april 2011

MARSVIIN ^^

Harley och Anouk AKA Prutt och skrutt eller Nouksen och HarsleyParsley.

Jag är sååå sugen på att skaffa ett till marsvin. Tycker om mina små glädjeämnen så sjukt mycket. De har en stooor bur och jag tror att de skulle gilla att ha en kompis.
Dessutom har jag bestämt mig för att utöka buren lite med en till våning. Hur vet jag inte än men det ska gå. Då buren är så hög så skulle jag kunna göra det utan problem. Iaf på en del av buren. ca 1/3 av buren. Jag får bara vara kreativ och komma på en bra idé till hur jag ska göra för att få det att fungera.
Anouk nyser rätt mycket, flera gånger om dagen. Jag har varit hos vet med henne som inte hittar något fel. Så efter lite research så har jag kommit fram till att jag ska skippa spånet i burbotten och använda fleeceplädar ist. Dessutom ska de ha en toalett där det såklart ska vara spån där de kan göra sina behov. Så ska börja med det i morgon efter att ha tvättat alla plädarna jag köpt. Det kommer även bli lättare för mig att hålla efter och städa i buren. Så här blir det massa skojjiga ändringar för mina små sötnowsar. Jag hoppas bara att detta kommer fungera.
Mina marsvin ska bantas lite också. HAHA, de börjar bli allt för tjocka. De ska ha mer och längre golvtid samt mindre pellets. De ska få mer grönsaker som fyller deras dagliga kvot av näringsämnen ist. Som sagt, en massa ändringar blir det. Ska även försöka att organisera mer kring deras mat och motionsvanor. Tex, köpa grönsaker. Skära upp dem och lägga i skålar och ge dem eftersom under någon dag eller två. Så slipper man att ta fram varenda grönsak och skära dem flera gånger om dagen. Det håller sig förmodlingen lite fräschare på så vis. Mina marsvin ska ha det så bra de bara kan. Längtar tills det blir grönt ute och varmt så jag kan ta ut dem på gräsmattan här utanför. Så de får frisk luft och käka lite mumsigt gräs.
Kommer lägga ut bilder och så när omboningen av buren är klar. Kanske även filma om detta med fleecen går hem hos de små liven. För gör det det så kommer de "popcorna" som tokar liksom Nouksen gör på denna video nedan.

OBS:::: Ignorera mina fåniga pipiga fnissningar i videon. Försökte hålla mig för skratt och det kom fram pip ist XD


Inga kommentarer: