måndag 30 januari 2012

Dialekter...

Jag har möjligtvis tagit upp detta med dialekter förut. Men jag tar väll upp det igen, bara för att jag tycker att det är intressant.
Min favoritdialekt är nog ändå Gotländska fortfarande ^^ Men jag har börjat uppskatta Norrköpingsmålet lite mer sedan jag flyttade hit till Motala. Spec när man lyssnar på Anders Ankan Johansson, i "Anders och Måns". HAHA.
Vilken är eran favoritdialekt?!?

Jag själv tycker inte att jag har något specifik dialekt. Bara för att jag har haft sådana influenser från så många ställen under hela mitt liv. Från bred norrländska, mindre bred norrländska, rikssvenska, stockholmska, gotländska, östgötska (motalamål). Å andra sidan, iaf spec när jag var yngre, tar jag upp dialekter väldigt fort.
Tex:
När jag flyttade till Gotland så började jag nästan prata gotländska ett tag.
Så fort jag åkte genom Stockholm började jag prata stockholmska.
När jag umgicks med folk som har bred norrländska så började jag prata bredare norrländska.
Sådär var det.
Nu när jag bor i Motala och jobbar med personer som pratar östgötska, så kan jag komma på mig själv med att säga något ord på östgötska. Men långt ifrån så som jag gjorde när jag bodde på Gotland.
Dock har jag börjat prata mer norrländska har jag fått för mig. Vilket jag gillar. För jag tycker dialekter är ett spännande arv och säger mycket om en människa och var denne kommer ifrån. Sånt ska man värna om.

Vi kan också prata om engelska dialekter, amerikanska dialekter, dialekter i England, Afrikansk engelska och australiensk och nya zeeländsk dialekt. Min favorit av alla dem är i allmänhet den engelska dialekt som Daniel Radcliffe pratar som Harry Potter. Helt underbar. Antar att det är en Londondialekt.

Annars har denne mannen typ världens härligaste röst och dialekt.
Se klippet nedan
Garrett Hedlund!!! OMG!!!
Han börjar tacktalet vid 0:47. Se när "the host of the show" pratar efter att Garrett sagt sitt tacktal. Kan inte mer än hålla med honom menar jag ;P

Vilken skådis röst och eller dialekt gillar ni bäst?!?

 

Inga kommentarer: