torsdag 10 februari 2011

Maria listar: nr 6 (Teckande/animerade filmer)

Tecknade/animerade filmer



1. Lejonkungen(The lion king). Bara för att den är så jäkla underbar. Det var en av de första filmerna jag såg på bio också. Kommer ihåg hur jag och Tove grät så tårarna sprutade. >_<

2. Skönheten och odjuret(Beauty and the beast). Älskar låtarna i den filmen. Dessutom är det en vacker historia.


3. Aladdin. Underbar film. Dock hade jag mardrömmar om de där stora gubbarna med machetes som jagar Aladdin. ;P


4. The nightmare before christmas. Behöver jag säga mer än... Tim Burton... <3


5. Den lilla sjöjungfrun(The litte mermaid). Alla tjejers favorit? ;P


6. Robin Hood. "Hon e seker gammla Bettan"


7. Toy story. Mysig film helt enkelt.


8. Djungelboken(The jungle book). "Kittlar dödsskönt i kistan"


9. Pocahontas. Älskar låtarna i denna underbara film. "-Jag heter John Smith, vad heter du? -Pocahontas"

10. Lilla kycklingen(Chicken little). "Oh kolla en slant"




Vilken är eran favorit?!?!?!

6 kommentarer:

Niklas sa...

håller emd dig förutom pocahontas.. den filmen skulle helt klart kliva av min lista.. hmm kanske sätta in trassel eller princess and the frog istället. hur som att vi har ganska lika Animerad film smak va juh iofs ingen nyhet :P

Tintin Silver sa...

LMAO "Alaladdin"? Tror typo-djävulen gick jihad på din stavning där *fniss*
Själv gillar jag både Aladdin och Lejonkungen, svårt att välja där. Många Disney-filmer som är härliga. Men jag gillar verkligen NIghtmare Before Christmas, den hade nog varit nr 1, eller åtminstone högre på min lista. En film som jag tycker är grymt underskattad är "Flushed away". Jag tyckte den var skitrolig! "THe Secret of Nihm" Är en underbar tecknad film också. Jag gillade verkligen "Fantasia" också, jättefin.
Såg nyss "Despicaple Me" och den var skitkul också, bättre än vad jag hade väntat mig :)
Kraaaam

Tintin Silver sa...

Oh just ja! Ringaren i Notre Dame! Den är otrolig! Sen icke att förglömma; Ratatouille! LOL I can go on foreeeeever XD

Tintin Silver sa...

Ok Ok, sista kommentaren, jag lovar lol
"Monsters Inc", de tidiga "Shrek" filmerna, "Dantes Inferno" och filmen jag storgrätöver: "Up"

Fritte sa...

Hahaha, fan, vad jag garvade över "Oh, kolla - En slant!" XD
Mina absoluta Disneyfavorit är "Skönheten och Odjuret". Det är en av de få svenskdubbade filmerna som (tillsammans med bl.a. "Lejonkungen") faktiskt är bättre än originalet (!!!).
Jag såg Miyazakis "Nausicaä of the Valley of the Winds" när jag var fem år och den gjorde ett grymt djupt intryck på mig.
"The secret of N.I.M.H." är också djävligt bra och jag kommer ihåg hur jag redan som tre-fyraåring tyckte att den var läskig, rolig och sorglig.
"Upp", "Dante's Inferno", "Kejsarens nya stil", "Hitta Nemo" och "Toy Story"-filmerna är också favoriter :)

Mikaela sa...

Det är lätt lejon kungen, pocahontas & skönheten & odjuret! :D