lördag 9 oktober 2010

Maria Listar : Nr 1 (Favoritskådespelare!?!?!?)

Jag är medlem på en riktigt bra filmtipssajt som heter filmtipset.se . Där kan man betygsätta de filmer man sett, med skala 1-5, och utifrån det så ger filmtipset förslag om vilka filmer man skulle gilla och så. Man kan även se utifrån de filmer man betygsatt vilka skådespelare man tycker är bäst. Dessa säger då filmtipset är mina top tio favoritskådespelare.

1. Helena Bonham Carter.
2. Johnny Depp.
3. Gary Oldman.
4. Alan Rickman.
5. Hugo Weaving.
6. Morgan Freeman, Bruce Willis.
7. Maggie Smith.
8. Kristen Stewart.
9. Jim Carrey.
10. Peter Stormare.

Men jag kan inte riktigt hålla med om att dessa skulle vara mina favoriter. Tex Hugo Weaving som spelar Elron i sagan om ringen trilogin ska inte vara med i listan. Maggie Smith som spelar McGonagall i Harry Potter filmerna beundrar jag iofs men hon är fortfarande inte topp tio. Kristen Stewart, som spelar Bella i Twilightserien, diggar jag. Gillar hennes stil. Lite mörk och svår, har tomboy-stil som går hem hos mig. Har iaf sett nio filmer med henne och det är några filmer hon imponerar i. Tex The Runaways", "Speak", även "Adventureland" gillar jag henne i. Och JA jag gillar även Twilight men vet inte riktigt om jag gillar hennes skådespelarinsats i de filmerna. Men Jag vill se fler filmer med henne för att hon ska komma in på top tio.
De som helt klart förtjänar en plats i denna lista är ju Helena Bonham Carter, Johnny Depp, Gary Oldman. Det saknas en bunt skådisar som jag skulle vilja ha där.
Näää.. skulle jag göra en favoritlista så skulle den se ut något sånt här.

1. Johnny Depp. Vem älskar inte honom?!?!?!? Har sett ca 32 filmer med honom. Han har allt jag gillar i en skådespelare. Han är snygg, mystisk, gör udda filmer/roller och även om filmen är kass så är Johnny alltid bra.


2. Helena Bonham Carter. har igentligen gjort massvis med filmer men oftast biroller. Är nog mest känd som Bellatrix Lestrange i Harry Potter, Eller Mrs Lovett i Sweeny Todd.


3. Gary Oldman. En härlig rutinerad skådis. Är mest känd för sin roll som polismannen Gordon i Batman begins och dark knight.


4. Natalie Portman. Oh vackra Natalie. Som spelat mot Jean Renau i Leon. Och i V för vendetta.


5. Edward Norton. Har spelat i "Amercian History X", samt mot Brad Pitt i Fight club.


6. Christian Bale. Mr batman ;P Christian är en skådespelare jag beundrar starkt. Min absoluta favoritfilm med honom är "The machinist" där han gick ned så mycket i vikt för rollen att han såg ut som ett skelett. *ryser* En otrolig skådis.


7. Russel Crowe. En badass från New Zealand. Spelade huvudrollen Maximus i "Gladiator". Kan inte säga så mycket mer än att jag gillar honom skarpt.


8. Dakota Fanning. Denna unga skönhet som redan har en gedigen skådespelarkarriär trots hennes ringa ålder på 16 år. Hon har spelat mot stora skådisar som Robert De Niro, Tom Cruise, Denzel Washington och Sean Penn. En av de nyare filmerna hon har gjort som också är en av mina favoritfilmer med henne är "The runaways" där hon spelar Cherrie Currie. Ska bli härligt att se många framtida filmer med henne.


9. Adrien Brody. Har huvudrollen i en av mina favorifilmer of all times. Nämligen The pianist. Helt enkelt en härlig skådespelare.


10. Alan Rickman. En skådespelare jag tror man lätt glömmer bort. Han är mest känd för sin roll som Severus Snape i "Harry Potter" -filmerna. Är också med i Sweeny Todd.



Sådär ja... Detta var min lilla lista. Som ni ser så är det mest de här lite mörka, djupa, lite mystiska och udda skådisarna jag gillar mest. Men har också favoriter som Keanu Reeves, Brad Pitt, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Wynona Ryder och många andra stora som "små" hollywoodstjärnor. Men dessa här ovan är de som gör att det värmer i hjärtat när jag ser dem. Måste också ta upp några rätt nya unga stjärnor som jag beundrar, Ellen Paige "Juno", Kristen Stewart "Twilight saga" och självklart Harry Potter gänget. Jag är nyfiken på vad det kan bli av dessa. Dessutom har vi ju våra Svenska skådisar som slagit igenom i Hollywood. Lena Ohlin, Stellan Skarsgård, Max Von Sydow, samt min svenska favorit Peter Stormare.

1 kommentar:

Tintin Silver sa...

Jag tycker att du har bra smak när det gäller film och skådisar, men som vi pratat om förut skiljer sig smaken lite på oss. :) Johnny Depp och Helena Bonham Carter hamnar såklart högt på min lista också XD
Puss påre!