torsdag 28 oktober 2010

Nostalgitrippen fortsätter...

Har suttit på youtube och kikat på vi fem serien från någon gång på 90-talet. Minns ni "fem" böckerna? De handlar om en tjej som kallas George, hennes hund och hennes kusiner, Anne, Julian och Dick. De råkar ut för en massa äventyr och mysterier som de löser. Jag har många av de böckerna och jag älskade dem som liten. Jag var lite kär i Julian, den äldste pojken i böckerna. När jag var ung bestämde jag att min son skulle heta just Julian. Men vi får se hur det blir med den saken ;P
Andra böcker jag har och som jag älskade när jag var liten/ung/yngre är ju Maria Gripes alla böcker. Speciellt då skuggorna serien. Skuggan över stenbänken är den första.Harry Potter älskade jag då och gör fortfarande. Dessutom var jag otroligt förtjust i Roald Dahls alla böcker. Ni vet han som skrivit "Kalle och chokladfabriken", "Häxorna", "SVJ, snälla vänliga jätten", "Matilda"... mfl. Alla Dessa böcker och författare jag har nämt var jag otroligt förtjust i. Jag önskar att jag kunde hitta en serie böcker eller en författar jag blir lika börtjust i nu. Hade/har ni någon författare som ni blir sådär otroligt förtjust i att ni inte kan lägga ned deras böcker eller måste söka upp alla böcker de har skrivit och läsa dem!?!?!?!? Let me know!

1 kommentar:

Tintin Silver sa...

En bokserie som jag gillade hemskt mycket var Kittyböckerna XD Mysterierna och spänningen hehe
Jag letar också efter en bokserie att fastna i. Jag gillade verkligen "Tales of the Otori" En smått fantasyinspirerad bokserie som utspelar sig ett land som ska likna feodala japan. Tyvärr blev böckerna längre och längre och rätt tråkiga mot slutet. Första 3 böckerna är helt underbara dock. Slukade dem