tisdag 19 oktober 2010

Things you hold on to when you're older

Jag tycker det är intressant hur mycket man förändras från det man var liten. Inte bara utseendet utan intressen, musiksmak och allt. Tänkte berätta lite om hur jag var när jag var liten, så som jag mins det. När jag var liten menar jag fram till 15 år. Jag vet att jag är ung nu men ändå. Har förändrats en hel del.


Kan ni gissa vilken klass jag gick i på de olika fotorna?


Jag var en ganska galen liten brutta. Jag lekte nästan aldrig med barbie. Jag hade my little pony och några dockor. Jag var en liten marodör och ville alltid veta vad mina bröder gjorde som tyckte att jag var den jobbigaste lillasystern i hela världen. Jag älskade hästar. Jag började på ridskola och minns igentligen inte varför jag slutade strax efter. Men jag var på ridläger varje sommar i sju år. Jag älskade att sjunga också. Jag var med i kyrkans barnkör och sjöng nog högst av alla ^^ Alla tanterna framförallt tyckte jag var så söt, haha... mamma skämdes nog lite över mig. När jag var sju år och vi var på Gotland under medeltidsveckan så klädde jag ut mig och satte mig på torget och sjöng barnsånger. Mina bröder flydde fältet för de skämdes och mamma hade jag beordrat att stå en bit därifrån. Oj mins inte hur mycket jag tjänade men tror att det var ca 126 kr. Jag köpte en litet mjukisfår på medeltidsmarknaden och dricka för de pengarna. När jag började fyran så hade jag och några av mina klasskamrater en liten sånggrupp som hette "Lost love". Vilket drama det var. Men vi var ganska duktiga igentligen. En av tjejerna i den gruppen som heter Eliin och jag var jättebra vänner. Vi tyckte om att dansa och sjunga och stå på scenen. Vi gick på stepplektioner och jazzdans tillsammans och gjorde alltid små nummer på skolans föräldrakvällar, eller på skolans "lilla melodifestivalen". Jag spelade fotboll också och jag simmade. men det var jag aldrig riktigt duktig på. Eller jo, i fotbollen var jag en duktig back bara för att jag var liten och ettrig ;P Det jag minns att jag var duktig på var att hitta på saker vara kreativ och försvinna i fantasier. Jag skrev mycket. Och jag minns att jag kunde kliva av bussen lite tidigare när jag åkte hem från skolan. När jag gick där på landsbugdsvägen påväg hem, så sjöng jag och hittade på texter. Den kunde handla om allt möjligt. Om att jag var ledsen eller glad. Jag spelade in en massa saker på kasettband i mitt rum. Historier och om vad jag gjort på dagen osv. Eftersom jag bodde en bit från civilisationen så kunde jag inte åka eller ha kompisar som åker till mig hur som hellst. Så då jag började skolan och ett tag innan så kunde jag gå in i ladugården och leka fröken och elev och lärde mig att läsa och skriva fort. Jag fick nämligen en gammal skolbok av min morfar där jag lärde mig alfabetet och att läsa lätta meningar. Jag läste mycket, spec böcker av Maria Gripe, Roald Dahl och en massa annat. Jag byggde kojjor och klättade i träd. Jag var en liten olyckdrabbad liten krabat. Bröt armen, tår, massa fingrar och hade alltid blåmärken, riv och skrubbsår. Innan jag började fyran så gillade jag att se ut som en pojke, kanske för att jag ville vara som mina bröder?!? Folk trodde jag var en pojke också. kommer ihåg att vid två tillfällen då jag åkte lastbil med pappa som var lastbilschaufför så sa gubbarna vi åkte till "jaha du har pojken med dig" Jag tyckte det var jättekul men pappa sa "Ja det har jag men det är min dotter". Jag var en tuff brud som vågade säga vad hjon tyckte och våga prata. Lite för mycket ibland. ^^ Lärarna sa alltid att "Maria är så glad och positiv och duktig, men.... hon är för okoncentrerad och pratar alldeles för mycket på lektionerna" Detta var ett återkommande tema under hela min skoltid. Ja det är nog ett återkommande tema nu också ;P

Hur jag är nu?!??! Ja det kanske ni som läser denna blogg och känner mig kan berätta med tre ord??!?

1 kommentar:

Tintin Silver sa...

Nåt som aldrig har förändrats är att du alltid varit lika söt ^^
3 ord? Jösses, det räcker nog inte ;)
Men isf är du för mig
Trofast; för att genom allt vi har gått igenom har du alltid funnits där för mig, tagit dig tid och ansträngt dig oerhört för min skull.
Kärleksfull; du tvekar aldrig att tala om och visa att du verkligen bryr dig.
Annorlunda; det är det jag gillar med dig :) Du är inte som alla andra, törs säga exakt vad du tycker och bildar alltid din egen uppfattning om saker. Du är inte rädd att ändra uppfattning heller och är väldigt öppen för nya möjligheter.

Så egentligen är det inte så mycket som förändrats, att du är lite mindre vild nu kanske XD Mysa och laga mat eller gå ut och festa med dig, jag har alltid lika kul! Jag blir så glad av att vara med dig :)

Du är och kommer alltid förbli min bästa vän, den underbaraste tjejen jag känner!