måndag 25 oktober 2010

Maria Listar: Nr 3 (julkalendrar)

Visst var barn och ungdomsprogramm mycket bättre för??!?!? Det tycker absolut jag att de var. Spec på 80 och 90-talet. Och bara för att det snart är dags för julkalenderna igen, om lite mer än en månad, så ska jag lista mina favoritjulkalendrar. Vilken var eran?


1. MYSTERIET PÅ GREVEHOLM:
Den underbaraste julkalendern!! Den minns väll alla i min ålder?! Där en familj flyttar till en herrgård där det spökar. Den sändes 1996.


2. JUL I KAPERNAUM:
Minns ni denna julkalender som sändes 1995?! Den var lite fantasyinspirerad. Dessutom hade den flera små program i den. Som magister munter, fru dito (som reste i tiden i hennes dusch?).


3. SUNES JUL:
Detta är nog den första julkalendern jag på riktigt minns. Den sändes 1991 så jag Så jag var fem nästan sex då.


4. TESKEDSGUMMAN:
Jag fanns inte då den sändes men har sett den på tv ändå. Älskade teskedsgumman. Hade kassetband med teskedsgumman som spelades varm där hemma.


5. PELLE SVANSLÖS:
Underbara Pelle Svanslös från 1997. Minns väll de flesta som är i min ålder.


6. HÅLL HUVET KALLT:
Jag har märkt att de inte ör många som minss denna jlkalender från 1994 som handlade om Eddie. Den är baserad på en bok av Viveca Lärn om den astmasjuke pojken Eddie, Hans mamma är död och pappan är alkoholist. Låter jättedeprimerande men den var grymt bra. Jag läste böckena och tyckte om julkalendern.


7. TOMTEMASKINEN:
Den som handlade om Pettson och Findus ni mins??! Den sändes 1993.


8. TROLLTIDER:
Jag fanns ju inte då den sändes men har ändå dett den. Den är ju underbar. ^^ Vem, som har sett den, tycker inte det liksom!?



9. TURE SVENTON, PRIVATDETEKTIV:
Är den första julkalendern jag minns. Den är från 1989 då var jag 3 år men fyllde fyra i Januari.

10. NÄR KARUSELLERNA SOVER:
Minns ni denna från 1998? Den utspelade sig på liseberg på vintern.

1 kommentar:

lady thirty sa...

jag gillar Trolltider allra mest :)
jag hade Trolltider på ett kassettband som jag lyssnade på som liten :D haha

minns ett år då det var en julkalender då de bara visade bilder och typ läste upp berättelsen, det var den absolut sämsta julkalendern!